Sok megkeresés érkezik hozzánk autóipari és egyéb termelő vállalkozások részéről, ahol az anyagáramlásban csarnoki futódaru is részt vesz, azonban a fejlődés következtében az anyagmozgatási igény megnőtt az évek folyamán.
Jellemző, hogy 10, vagy akár 40 évvel ezelőtt épült darukról van szó és egy új daru és darupálya megépítése bizony hosszú folyamat, hiszen a korábbi darupályát meg kell erősíteni, rosszabb esetben cserélni, amihez szükséges új betonalapok elkészítése az üzem teljes leállását eredményezheti, jelentős plusz költségek mellett.
Tapasztalatunk szerint azonban, az évtizedekkel ezelőtt megtervezett darukban bőven van még tartalék, amit innovatív megoldásokkal ki tudunk aknázni. Az alábbiakban bemutatjuk az egyik ilyen daru korszerűsítési projektünket:
A modernizálás során a daru összes elektromos hajtását, csapágyazását, vezérlését, az indokolatlan plusz tömeget jelentő elavult műszaki megoldásokat lecseréltük. A daru vékony lemezből hegesztett dobozos főtartója hagyományos módon egy gerinclemez felett megterhelve összetett igénybevételnek van kitéve, a hajlítás mellett csavarás is megjelenik, ami a deformációt is növeli.
A főtartó teherbírásának növelését az eredeti acélszerkezet megőrzése mellett a tartók második gerinclemeze felett futó sín felhegesztésével, és a terhelést elosztó új futómacska kialakítással értük el. A futómacska központi vázához csapokkal kapcsolódó futóműváz a 8 db futómacska kerékblokk között himbaként elosztja a teherbírásnövelésből származó növelt terhelést, és kiveszi a főtartó csavaró igénybevételét. A főtartóban, illetve hegesztési varrataiban kisebb igénybevétel ébred, továbbá a lehajlás is csökken.
Az évtizedekkel ezelőtt bevett áthajtótengelyes daruhaladás cseréje jelentős tömegcsökkentés mellett növeli a megbízhatóságot, a rendelkezésre állást, meghibásodás esetén újabb évtizedekre biztosított a tartalékalkatrész ellátás.
A daruk keréktámjainak vázát megőrizve, új, inverteres villanymotorokkal szerelt kerékblokkokkal modernizáltuk a daru haladáshajtását, a peremes kerekek helyett terelőgörgők alkalmazásával a teherbírás előtti értéken tudtuk tartani a sínre ható erőket.
A korszerűsítést követően a daru elérte a kitűzött célokat. Az egyedi macskaváz kialakításnak köszönhetően nemcsak a teherbírás növekedett, hanem a főtartók igénybevétele is csökkent. A hajtások, mozgóalkatrészek és vezérlés modernizálása hosszú távon megbízható üzemelést tesz lehetővé.
A felújítás vagy új daru vásárlás esetén természetesen mérlegelni érdemes, hogy a meglévő szerkezet alkalmas-e az átalakításra, azonban mind költségoldalról, mind pedig a munkavégzésből adódó termeléskiesés szempontjából sokkal kedvezőbb megoldás lehet, mint egy komplett új főtartó és darupálya vásárlása.
Szerszámgépek kiszolgálására is kiválóan alkalmas forgódaruk, amelyek könnyen mozhathatók, ezért több szerszámgép kiszolgálására is alkalmasak. Használja ott, ahol éppen szükség van rá!
A DURAXIM mobil forgódaruk előnye, hogy egy villás targoncával is könnyedén mozgathatók. A konstrukció mégis merev és strapabíró.
Masszív konstrukció: